Zsenialitás kontra középszer

A József Attila Színház évek óta igyekszik színesíteni palettáját, előadásainak hangvételével megszólítani a fiatalabb közönséget. Az Amadeus minden bizonnyal méltón illeszkedik a sorba. A helyenként vulgárisnak tűnő, extravagáns, de nem öncélúan profán és mai előadás izgalmas és tartalmas színházi élménynek ígérkezik.

Peter Shaffer Amadeus című darabjában II. József uralkodása idején Bécsben járunk, itt él és alkot Mozart. Az a Mozart, akit környezete kritizál, elutasít és bánt. Egyetlen embernél talál megértésre, csupán az udvari komponista, Antonio Salieri ismeri fel az ifjú zsenialitását. Shaffer drámaírói nagyságát dicséri, ahogy Salieri óvó szeretete Mozart zenéjének bűvöletében aljas féltékenységgé dagad, és már csak egy célja marad: megsemmisíteni az ifjú zsenit és elsöpörni életművét.
A darab által felvetett kérdések napokig üldözik az embert, hisz éppúgy szól a művészet és kultúrpolitika viszonyáról, mint a középszer és zsenialitás harcáról; erényről, művész létről, moralitásról, gátlásokról és azok hiányáról. Törvényszerűnek tekinthetjük-e Jó és Rossz fogalmát, az esendő halálát és az őt üldöző bukását?
Az Amadeus minden érzékre hat: a rekeszizmokra éppúgy, mint az intellektusra. Míg egyik pillanatban a fájdalomtól nyeldessük könnyeinket, addig a másikban a zenei élmény homályosítja el tekintetünket.

Antonio Salieri szerepében Fila Balázs Wolfgang Amadeus Mozartéban pedig Tasnádi Bence nyújt remek alakítást, mellettük a főbb szerepekben Kónya Merlin Renátát Chajnóczki Balázst Quintus Konrádot Molnár Zsuzsannát láthatjuk, a darab rendezője Koltai M. Gábor
Bemutató:2020. október 10. József Attila Színház