2019. szeptember 12-től lesz látható a hazai mozikban Szergej Livnyev rendezésében az orosz-lett koprodukcióba a VAN GOGHOK című film, melynek operatőre Jurij Klimenko, zenéjét szerezte Leonyid Gyeszjatnyikov, szereplők: Daniel Olbrychski, Alekszej Szerebrjakov, Jelena Korenyeva. Polina Agurejeva, Alekszandr Szirin, Natalja Nyegoda, Szvetlana Nyemoljajeva, Olga Osztroumova.

Mark Izraelben él, installációkat készít. Már elmúlt ötven, és sehogy se találja helyét sem a művészeti, sem a nagybetűs életben. Feleslegesnek, számkivetettnek érzi magát ebben a világban. Némiképp megjátszott depressziójának egy fejében lévő varrótű a szimbóluma, amelyet édesanyja szúrt bele kiskorában, hogy megszabaduljon tőle, majd az eredménytelen próbálkozás után elhagyta a családot. Mark az öngyilkosság gondolatával foglalkozik, amikor apja, Viktor Ginzburg, a sikeres, nemzetközileg elismert karmester mostohaanyja halála miatt hazahívja Rigába. Mark művész kiskirálynak tartja apját, aki karrierje miatt mindenkit ellökött magától, a nőket csak arra használta, hogy körülugrálják. Jelenleg Irina gondozza. Apa és fia között feltámad a régi feszültség, különösen azután, hogy Parkinson kórja miatt Viktor szeretné, ha Mark vele maradna. Fia ellenkezik, de érzi, felelős, megnyugtató döntést kell hoznia, aminek során saját életét is végiggondolhatja, s talán rendbe teheti. Főleg miután kiderül, apja betegsége súlyosabb, mint gondolták. A nosztalgikus önvizsgálat közben Mark váratlan dolgokat tud meg gyerekkoráról, családjáról.   

A rendező: Szergej Livnyev. Egy váratlan visszatérés

Ha alkotóként külföldön kevéssé ismert is, Szergej Livnyev az orosz film egyik fontos figurája. Anyja Marina Goldovszkaja, az egyik legkiemelkedőbb szovjet dokumentumfilm-rendező. Livnyev annak a nemzedéknek a tagja, Vaszilij Picsulllal, Valerij Todorovszkijjal együtt, amely a peresztrojka idején kezdte bontogatni szárnyait, ám sok tehetséges tagja nem tudott alkotóként kibontakozni a rendszerváltás utáni évtized zűrzavaros, a művészi életet kevéssé támogató világában.

Az operatőr: Jurij Klimenko

Telített, tónusgazdag képei, káprázatos portréi meghatározóak a Van Goghok kamaradrámájának varázsa, filmszerűsége szempontjából. A szakma egyik nagy öregjének olyan rendezők szavaztak bizalmat, mint Szergej Paradzsanov (A szurámi vár legendája), Kira Muratova (Megismerni a világot), Alekszej German (Nehéz istennek lenni), Alekszej Ucsityel (Matilda) vagy Rusztam Hamdamov (Anna Karamazoff). Az 1980-as évek második fele óta folyamatosan dolgozik Szergej Szolovjovval, fontos szerepe volt a neves posztmodern rendező sajátos látványvilágának kialakításában.

Zene: Leonyid Gyeszjatnyikov

Livnyev filmje zenei világát sem bízta a véletlenre. Leonyid Gyeszjatnyikov az orosz komolyzenei élet jelentős alakja, operák, zongora- és más zeneművek szerzője. A filmzene is közel áll hozzá, több kompozíciója nyert díjat.

A főszerepekben: Daniel Olbrychski és Alekszej Szerebrjakov. Két színészóriás

A lengyel színészlegendát, Wajda több korszakának emblémáját aligha kell bemutatni. Az idős kor, sok kollégájához hasonlóan, nála is új lehetőségeket nyitott meg színészegyénisége gazdagításában.

Alekszej Szerebrjakovra Zvjagincev Leviatánjának főszerepében figyelhetett fel a magyar közönség. Pedig úgy húsz évvel korábban magyar filmben is láthattuk. Ő játszotta Szergejt Fekete Ibolya nagyszerű játékfilmes debütálásában, a Bolse vitában.

A mellékszerepekben: újjáéledő színésznő-sztárok   

A Van Goghok egyik sok szép pillanatot teremtő érdekessége, hogy a kisebb-nagyobb női mellékszerepekben egykori szovjet sztárokat láthatunk – kissé korosabban.

Az apa gondozóját, Irinát alakító Jelena Korenyeva a hetvenes évek elején, Andrej Mihalkov-Koncsalovszkij zenés drámájának, a Szerelmesek románcának főszerepében lett ismert és népszerű.

Natalja Nyegoda neve talán többet mond idehaza. Igen, ő játszotta a kis Verát Vaszilij Picsul korszakos művében.

Olga Osztroumova neve a hetvenes évek népszerű háborús drámáját, a Csendesek a hajnalokat idézheti fel az idősebbek számára.

A Viktor Ginzburg régi hódolóját, Tomát alakító Szvetlana Nyemoljajeva kevéssé ismert külföldön, miközben már fél évszázada a szovjet-orosz film egyik királynője. Mi is láthattuk Eldar Rjazanov néhány ismertebb filmjében, a Karneváli éjszakában, a Szolgálati regényben és a Garázsban. De feltűnik Kira Muratova Rövid találkozásokjában is.  

DÍJAK:

Nyika-2019 (orosz nemzeti filmdíj): A legjobb férfi alakítás (Alekszej Szerebrjakov); Legjobb női mellékszereplő (Jelena Korenyeva); Legjobb operatőri munka (Jurij Klimenko); Legjobb filmzene (Leonyid Gyeszjatnyikov, Alekszej Szergunyin)
Kinotavr Fesztivál (2018): Legjobb filmzene; Jelölés a fesztivál fődíjára
Ablak Európára Fesztivál (Viborg, 2018): Közönségdíj