Három zeneszerző, Stravinsky, Copland és Rachmaninov. Mi a közös bennük? Mindhárman – mint oly sokan mások a 20. században – Amerikában fejezték be földi pályafutásukat. Copland szülei Litvániából emigráltak, Rachmaninov és Stravinsky Oroszországból. Három erős egyéniség, három zenei stílus. Az ő műveik hallhatók a Nemzeti Filharmonikusok február 7-i koncertjén a Zeneakadémián a kitűnő svéd klarinétművész, Martin Fröst közreműködésével.

Szergej Gyagilev, az Orosz Balett impresszáriója 1916-ban hosszabb időt töltött régi olasz kottagyűjtemények átnézésével. Ekkor merült fel benne egy kora 18. századi, commedia dell’arte típusú librettóra létrehozandó balett ötlete. A felkért zeneszerző, Stravinsky eleinte nem lelkesedett az ötletért, azonban mikor átnézte a Gyagilevtől kapott kottákat, megváltoztatta a véleményét. A régi olasz kompozíciókat nemcsak meghangszerelte, de újra is komponálta. A Pulcinella Stravinsky neoklasszikus korszakának emblematikus darabja lett. Giovanni Battista Pergolesi és más szerzők régi dallamait halljuk benne, ugyanakkor a zene levegője modern, érdes hangköz-súrlódásokkal, szellemes ritmusokkal tarkítva.

Aaron Copland (1900–1990) Klarinétversenye 1947–48-ban keletkezett Benny Goodman amerikai jazzklarinétos felkérésére (egy évtizeddel korábban számára írta Bartók Béla a Kontrasztok klarinétszólamát). Ősbemutatójára 1950-ben került sor New Yorkban, a megrendelő szólójával és Reiner Frigyes vezényletével. Dallamvilágában számos hagyományos stíluselem vegyül észak- és dél-amerikai szórakoztató zenei hatásokkal: a zeneszerző ugyanis 1947-ben Rio de Janeiróban járt, és a Klarinétverseny dallamainak egy része az ottani élmények lecsapódása.

Miután 1918-ban elhagyta Oroszországot, Rachmaninov hosszú ideig nem komponált. Vagyona odaveszett, és új egzisztenciát kellett teremtenie, hogy eltarthassa családját. Negyvenöt éves fejjel elhatározta, hogy  zongoraművészként csinál karriert Nyugaton. Komponálásra érthető módon kevés ideje maradt; az 1920-as évek termése mindössze a IV. zongoraversenyből és a kórusra és zenekarra írott Három orosz dalból állt. A III. szimfónia 1936-ban született, tehát majdnem harminc év választja el a II.-tól, mely 1907-ben készült el.

2019. február 7. csütörtök, 19:30 – Zeneakadémia

Stravinsky: Pulcinella – szvit
Copland:  Klarinétverseny
Rachmaninov: III. (a-moll) szimfónia, op. 44
Km.: Martin Fröst – klarinét,a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Kirill Karabits

A Nemzeti Filharmonikusok következő hangversenyei:

2019. február 14. csütörtök, 19:30 – Müpa
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77. 
Sosztakovics: VIII. szimfónia (c-moll), op. 65. 
2019. február 15. péntek, 19:30 – Pesti Vigadó
Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77.  
Beethoven: V. (c-moll) szimfónia, op. 67

Km.: Baráti Kristóf – hegedű, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hartmut Haenchen