A Skandináv Ház filmtörténeti kurzust indít a budapesti Art+Cinemában, ahol az északi országok filmművészetének és a skandináv mozgóképek hosszú ideje tartó, kimagasló népszerűségének titkát fejthetik meg a látogatók, egy-egy filmtörténeti ritkaság vetítését követően a sorozat házigazdájával, dr. Zalán Márk filmkritikus, filmtörténésszel közösen.

A sorozat célja, hogy fény derüljön arra, mit mutatnak meg nekünk a filmek a skandináv létről, és ez a kép mennyiben egyeztethető össze az erről kialakult elgondolásokkal.

A szervezők minden érdeklődőt szeretettel várnak szeptember 23-án 18:30-ra az Art+Cinemába, ahol Carl Theodor Dreyer, a dán filmművészet első kiemelkedő rendezőjének Vámpír című alkotását vetítik eredeti nyelven, angol felirattal. Dreyer legnevesebb munkái közé sorolható a Vámpír (1932), melynek borongós hangulata és sejtelmes álomjelenetei ugyan nem arattak különösebb sikert a korabeli nézők körében, ám később, többek között bravúros technikai megoldásait és a vámpír-mítosz sajátos, konvencióktól mentes megközelítését mind a szakma, mind a közönség elismerte.

Október 16-án Ingmar Bergmantól, az egyetemes filmművészet megkerülhetetlen alkotójától A nap vége című filmjét vetíti a Skandináv Ház. Bergman legtöbb munkáját gyakran azonosítják lehangoló atmoszférával, klausztrofób terekkel és az emberi lélektan rejtett mélységeinek feltárásával. A nap vége azonban, borzongató álomjelenetei és nyugtalanító vizualitása ellenére talán az életmű legoptimistább darabja.

November 13-án Erik Skjoldbjærg debütáló alkotását, az évek óta kimagasló népszerűségnek örvendő skandináv bűnfilmek egyik korai darabját, az Álmatlanságot láthatja a közönség a filmtörténeti kurzus következő alkalmával. Az idillinek tűnő norvég kisváros lakosságát brutális gyilkosság sokkolja, a helyszínre érkező rendőrök hétköznapinak induló nyomozása azonban hamar meghökkentő fordulatot vesz.

Fb-esemény: fb.com/events/365907360747461