2019. április 17-én debütált llja Ilf és Jevgenyij Petrov 12 szék című szatirikus regényének színpadi változata a Trip Hajón, koncertszínházi előadásban. Az alkotás egy igazi rockkoncert és színházi attrakció egyvelege, melynek alkalmasabb helyszínt nem is tudtam volna elképzelni.

A Trip Hajón bemutatott Tizenkét szék című mű 12 dalban meséli egy izgalmas nyomozás történetét a székekbe rejtett briliánsok után. Ez a Rejtőt is meghazudtoló nyomozás a 20. századi orosz irodalom egyik legkacagtatóbb regényéből készült. De nemcsak a regény van tele meglepetéssel, hanem már az előadás sem a megszokott módon jött létre. A koncertszínházi előadásra a legjobb szó azt hiszem az innováció, hiszen nemcsak a darabválasztás, hanem a finanszírozása is sajátos módon jött létre, mivel a költségeket részben magánszemélyek adták össze.

A dalok Závada Péter és Ratkóczi Huba szerzeménye, a storyboardok írásában becsatlakozott Divinyi Réka forgatókönyvíró, illetve a dalokat összekötő prózai jeleneteket Vecsei H. Miklós írta.

A 12 szék egy kalandregény, amelyet Ippolit Matvejevics indít el megboldogult anyósa, Klavgyija Ivanovna valamelyik székbe rejtett családi briliánsai után. Vele párhuzamosan a gyóntató pap Fjodor atya is keresi a székeket, ő temploma számára szeretné megszerezni a kincseket. Ippolit Matvejevicsnek azonban segítsége is akad a „Nagy Kombinátor”, Osztap Bender személyében, aki 50% részesedés fejében minden ravaszságát a keresés szolgálatába állítja. Az epizódfigurák többsége fogalommá vált (Emberevő Ellocska, a Nagy Kombinátor, Kard és Sas Szövetsége), és a nyelvi leleményeik is szintén szállóigévé lettek.

A Tizenkét szék történetét az előadás rendezője, Magács László fedezte fel, s az ő ötlete volt az is, hogy ne hagyományos módon, hanem koncertszínházi formában állítsák színpadra. Szerinte a darab erőssége a kettősségekben rejlik: „Nem értem, hogy 1928-ban miként jelenhetett meg ez a regény a Szovjetunióban, hiszen minden olyan anomáliát kifiguráz, amibe a kialakuló kommunista rendszer belefutott. A kifigurázandó életszemléletet főleg Osztap Bender személye képviseli. A könyv sok kiadást és óriási példányszámot ért el a Szovjetunióban.

llja Ilf és Jevgenyij Petrov 1928-ban megjelent szatirikus regényének koncertszínházi változatát a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 17-én mutatták be a TRIP Hajón. A teltházas premiert követően május 12-én és 21-én 21 óra 12 perckor még két alkalommal láthatja a közönség.

Az előadást a TRIP Hajó után Budapest szabadtéri helyszínein, vidéki arénákban, több száz, ezer néző befogadására is képes szabadtéri színpadokon, fesztiválokon kívánják bemutatni az alkotók.

Színészek – Láng Annamária, Hegedűs D. Géza, Rába Roland, Vecsei H. Miklós
Zenészek – Bodóczy Zoltán, Kolozsi Péter, Oláh Bence Attila, Porteleki Áron, Ratkóczi Huba
Stáb – Magács László, Bartos Letícia, Divinyi Réka, Kónya Klára, Nagy Fruzsina, Závada Péter

Horváth Erika