Egy tucatnál is több nagyszabású gálakoncerttel, a Mária Főhadnagy című operett és a Monte Cristo grófja című musical bemutatójával, valamint a művészekkel való közelebbi találkozásra is alkalmat kínáló zenés kávéházi beszélgetéssorozattal készül a Budapesti Operettszínház a 2022/23-as centenáriumi évadra.

A színház Kálmán Imre Teátrumában június 1-jén megtartott évadbejelentő sajtótájékoztató egy különleges, a következő évad ünnepi jellegét és két új bemutatóját megidéző látványos bevonulással kezdődött. Először a Mária főhadnagy című operett művészei, Kiss Diána és György Rózsa Sándor érkeztek meg lóháton a színház elé, akiket huszár egyenruhában Pete Ádám, Harsányi Tamás, Horváth Tamás és Nagy Attila kísértek. Őket követve egy fehér hintón érkeztek a sajtótájékoztatóra a Monte Cristo grófja című musical címszereplői – Szomor György, Dolhai Attila és Homonnay Zsolt – a Budapesti Operettszínház főigazgatója, Kiss-B Atilla kíséretével.

A főigazgató köszöntőjében emlékeztetett rá, hogy 1922 decemberében kapott az operett műfaja saját otthont a Somossy Orfeum épületéből alakult színházban, amit 1923-ban neveztek el Fővárosi Operettszínháznak. Bécs után így Budapest lett az operett műfaj fővárosa. „A jubileumi évfordulók alkalmából nagyszabású gálakoncertekkel tesszük emlékezetessé a jeles napokat” – mondta a főigazgató, hozzátéve, hogy a színház egy tucatnál is több gálával készül a centenáriumi évadra, amit ezért akár a gálák évadának is nevezhetnénk.

„Kevesebb lesz viszont a bemutató, mint általában, hiszen oly sok értékes, szép előadás jött létre a pandémiás időszakban, és oly kevésszer volt alkalmunk ezeket játszani” – osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel Kiss-B Atilla, akitől azt is megtudhattuk, hogy az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 175. évfordulóján, március idusán mutatja be a Budapesti Operettszínház Huszka Jenő nagyoperettjét, a Mária főhadnagyot, Homonnay Zsolt rendezésében. Az előadás díszlettervezője Túri Erzsébet, jelmeztervezője pedig Berzsenyi Krisztina lesz.

Homonnay Zsolt rendezőként örömét fejezte ki, mert egy régi álma válhat valóra. Mint mondta, Huszka Jenő egy ízig-vérig magyar gondolkodású, a hazájához és a magyar nemzeti értékekhez különösen ragaszkodó zeneszerző volt, aki kortársaival ellentétben nem költözött Bécsbe. Itthon maradt, és a klasszikus bécsi operettet magyar népi motívumokban gazdag zenékkel – csárdással, verbunkkal és palotással – ötvözve alkotott páratlan műveket.

A Mária főhadnagy című operett születése és eredeti bemutatója kapcsán Homonnay Zsolt számos érdekes háttérinformációt és történelmi tényt is megosztott a jelenlévőkkel. Hangsúlyozta, hogy ez a mű azért is különleges, mert a szereplői valós történelmi személyek, sőt, magában a történetben is valós és kitalált elemek keverednek egymással. Mint mondta, rendezőként a történelmi háttér és a benne ábrázolt örök emberi sorsok egyaránt foglalkoztatják.

A jubileumi évad bemutatói között szerepel a Monte Cristo grófja című musical is Vincze Balázs rendezésében és Pozsgai Zsolt drámaíró átdolgozásában, aki hangsúlyozta, hogy a történetben számára elsősorban azoknak az érzelmeknek a bemutatása volt a legizgalmasabb, amit egy olyan igazságtalanul bebörtönzött, 20 év fogság után szabaduló ember élhet át, aki vezető pozícióban találkozik az őt elárulókkal.

A darab zeneszerzője és dalszövegírója Szomor György, akit – Dolhai Attilával és Homonnay Zsolttal együtt – a címszerepben is köszönthet majd a közönség. A Budapesti Operettszínház művésze elmondta,izgalmas volt számára, hogy azokat az emberi érzelmeket, gondolatokat, kapcsolatokat, amiket színészként a testével és a lelkével tud ábrázolni most a zenén és a dalszövegeken keresztül mutathatta be.

Az előadás rendezője, Vincze Balázs egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a musical a férfiakat és a nőket egyaránt lenyűgözheti, hiszen a kaland és az akció mellett a romantika és a szenvedély is fontos szerepet játszik a történetben. Hangsúlyozta azt is,számára rendezőként fontos, hogy a társulat közös kreatív munkával hozzon létre egy teljesen új és saját alkotást. Ebben társai lesznek többek között Túri Erzsébet díszlettervező és Füzér Anni jelmeztervező is.

A 2022/23-as évadban Közelebb címmel egy moderált, zenés produkciókkal fűszerezett kávéházi beszélgetéssorozat keretében a Kálmán Imre Teátrumban havi egy-egy alkalommal a Budapesti Operettszínház két-két művészével találkozhat majd a közönség, halottak napján és nagypénteken Andrew Lloyd Webber Requiemje csendül fel a Budapesti Operettszínház művészeinek, szólistáinak, szimfonikus zenekarának és énekkarának előadásában.

A sajtótájékoztató résztvevői néhány dalt is hallhattak a bemutatni tervezett előadásokból.

Bojtos Luca és Laki Péter Pfeiffer Gyula főzeneigazgató közreműködésével Butykay Ákos Ezüst sirály című művéből adtak elő egy részletet. A mű kapcsán Kiss-B. Atilla elmondta a jelenlévőknek, hogy a december 23-i jubileumi gálán a tervek szerint felcsendülnek majd részletek Butykay Ákos Olívia hercegnő című művéből is, amellyel a színház közel 100 éve megnyitotta kapuit.

Fischl Mónika és Vadász Zsolt a Mária főhadnagyból adtak elő egy dalt, Pfeiffer Gyula közreműködésével, a Monte Cristo grófja című musicalből pedig a Bosszúkeringő és az Esővé vált könnyek című dalok csendültek fel Szomor György és Gubik Petra előadásában, Tassonyi Zsolt karmester kíséretével.

A centenáriumi évadban a nagy elődök emléke előtt adózva a Budapesti Operettszínház bérletkonstrukciója is megújult. A következő szezonban 14 bérletsorozat közül választhat majd a közönség, amelyből hat legendás színészek – Honthy Hanna, Rátonyi Róbert, Latabár Kálmán, Jávor Pál, Feleki Kamill és Sárdy János – nevét viseli.

Bérleti tájékoztató: https://bit.ly/3zbAlww