20 éves lett a Karaván Színház és Művészeti Alapítvány 2020-ban, a pandémia miatt a hivatalos megnyitó elmaradt, így most, 2022-ben egy fesztivállal ünnepli a Színház húszéves utójubileumát, valamint az új színházhelyiség átadását. A 2022. szeptember 29. és október 2. között megrendezett fesztivál az elmúlt négy év produkcióiból válogat, többek között Spiró György Prah; Selmeczi Bea I’m online; Vaszilij Szigarjev Guppi; Oláh-Horváth Sári Hűvös című előadása lesz látható. A fiatalabb korosztályt a zenés, bábos Banyamesék, a Gyere haza, Mikkamakka és az Egerek… és az egerek várják. Az előadások után koncertek színesítik a programot. Fellép a Gypsy Soloist, Balogh Kálmán és Farkas Rózsa, valamint Beck Zoltán, aki egy különleges programot hoz az eseményre.

A Karaván Művészeti Alapítvány azzal a céllal jött létre 2000-ben, hogy olyan, színészet iránt fogékony gyerekeket kutasson fel, és számukra tandíjmentes színészképző stúdiót működtessen, akiknek egyébként képességeik kibontakoztatására minimális esélyük lenne. Így a szegényebb családok gyermekei is hozzáférhetnek a színészképzéshez, számukra is van olyan hely, ahol inspirációt és lehetőséget kapnak a fejlődéshez.

A fesztivál az utóbbi négy év produkcióiból válogat, de október 1-én délután 16:00-kor egy új bemutatóra is sor kerül: Horváth Kristóf (Színész Bob) rendhagyó irodalomórát tart Petőfi Sándor verseiből. „Legyen Petőfi. Úgyis éve van. Számoljuk meg a szótagjait, ünnepeljünk vele így. Gyere el, hadd mutassam meg, hogy szólnak a fejemben a Petőfi-versek. És játsszunk a szótagokkal, csereberéljünk szövegeket és dallamokat – a szótagszámlálás a magyarok titkos nyelve, ami mindent mindennel összeköt.” Az estet Baranyi Zoltán hegedűművész kíséri.

Szeptember 29-én este Spiró György Prah című kétszereplős darabját nézheti meg a publikum Nyári Oszkár és Nyári Szilvia előadásában, Tóth Géza rendezésében, ami szeptember elején New Yorkban turnézott. A darabbeli házaspárnak öttalálatosa van a lottón. Ám álmodozni könnyű, örülni nehéz. A félelmetes fecni felszakítja bennük a mérgező múltat.

Szintén szeptember 29-én látható az ötödik éve sikerrel játszott I’m online, amit Selmeczi Bea az internetes zaklatásról, a cyberbullyingról írt. Az előadás különlegessége, hogy a nézők mobiltelefonjukon keresztül bekapcsolódhatnak az előadásba.

Másnap este Vaszilij Szigarjev Guppija kerül műsorra, amit Nyári Oszkár és Nyári Szilvia mellett Pál András játszik, és egy mérgező kapcsolatot mutat meg, amelyben a férj manipulálja, izolálja és bántalmazza a feleségét. A nő azonban képtelen kilépni a házasságból, mert bálványozza a férjét, aki elhitette vele, hogy egyedül életképtelen lenne.

Október 1-jén este Oláh-Horváth Sári Hűvöse látható, amit Bereczki Csilla és Boda-Novy Emília állítottak színre, és az intézeti csicskáztatásra hívja fel a figyelmet. Az intézet zárt terében kialakul a hierarchikus leosztottság, amelyből lehetetlen kitörni.

A fiatalabb korosztályt a zenés, bábos Banyamesék, a Gyere haza, Mikkamakka és az Egerek… és az egerek várják.

Az előadások után koncertek színesítik a programot. Fellép a Gypsy Soloist, Balogh Kálmán és Farkas Rózsa, valamint Beck Zoltán, aki egy különleges programot hoz az eseményre.

A 2018-ban alakult Gypsy Soloist diplomás, roma származású fiatalokból álló tagjai olyan műveket kívánnak interpretálni, amelyek a cigány kultúra zenei értékei nélkül nem lehetnének jelen a koncertzenei életben. Repertoárjukban megtalálhatóak a 19. század ismert verbunkosai és magyar nótái, és az ezekből kiinduló Haydn, Brahms, Liszt, Kodály-művek is.

A cimbalom immáron hungarikum hangszer, ezúttal a Liszt-díjas Farkas Rózsa és a Prima Primissima-díjas Balogh Kálmán szólaltatják meg rajta Rácz Aladár kedves dallamait. Sőt mi több, az előadás során szintén elhangzó Bach és Couperin művei mellett még néhány népzenei összeállítás is felcsendül.

A fesztivál zárónapján, október 2-án Beck Zoltán érkezik Vecsei H. Miklóssal, hogy egy kicsit kártyázzanak a közönséggel. 32 lapjuk van, mint egy pakli magyar kártyában. Nem tudják előre, hogy aznap este milyen lapokat osztanak nekik, hiszen a nézők húznak. A kártyákhoz történetek, versek, dalok, személyes élmények kapcsolódnak. Olyanok, amelyeket nem árulnak el előre még egymásnak sem.