Az Anima Musicae 2022. október 17-én kezdi bérletes koncertjeinek sorát az Óbudai Társaskörben. A Capriccioso bérlet első előadásán lengyel és magyar 20. századi ritkaságok szólalnak meg Korcsolán Orsolya hegedűművész szólójával.
A lengyel és magyar nép a barátságuk, közös történelmi hányattatásuk mellett még egy dologban hasonlít: rengeteg felfedezni való klasszikus zenei remekmű rejlik tarsolyukban, amelyek a 20. század gazdag termései. Ilyen a zeneszerzőnő, Grazyna Bacewicz 1965-ös rövid Divertimentója, amely közel 70 év után hazai premierként szólal meg az estén. Lengyel kortársa, Witold Lutosławski Bacewiczet minden idők egyik legfontosabb női zeneszerzőjeként tartotta számon. Nem is tévedett: a csodagyerek hegedűsből és zongoristából kinövő szédületes tehetség mindenkit elkápráztatott. A łódźi, majd a varsói konzervatórium után Párizsban a legendás Nadia Boulanger zeneszerzés osztályába járt, míg hegedűórákat a legnagyobb professzortól, Flesch Károlytól vett. Erőteljes, virilis zenei jellemvonása a kritikát is elkápráztatta: „Amellett, hogy konzervatívan modern, radikálisan klasszikus is.” Kortársa, a magyar Szervánszky Endre a Bartók-Kodály utáni nemzedék kiemelkedő képviselője. III. Divertimentója – amely szinte soha nem hallott ritkaság a hazai koncerttermekben, 1943-as komponálása óta az Anima Musicae Kamarazenekar az első, aki repertoáron tartja – bartóki magasságokba emelkedő alkotás. Különösen tragikus sors jutott a 20. századi zsidó származású lengyel zeneszerzőnek, Weinbergnek, aki a sorscsapások közepette is megmutatta az erkölcsi felülemelkedés és művészi nagyság szimbiózisát. Concertino című, 1948-ban komponált művének hegedűszólóját Korcsolán Orsolya játssza, aki elkötelezett képviselője az elnémított zeneszerzőknek. Az Anima Musicae estjén két népzenei ihletésű magyar mű is felcsendül: Weiner Leó II. divertimentója, valamint Bartók Béla Román népi táncai.
Korcsolán Orsolya hegedűművész a közelmúltban a Deutsche Grammophonnál, a világ legrangosabb komolyzenei kiadójánál Kuti Sándor kamaraműveit, valamint ennek nyomán a London Philharmonic Orchestra és Dennis Russel Davis karmester közreműködésével Miguel Kertsman neki dedikált hegedűversenyét rögzítette lemezre. A Scene magazin szerint hegedűjátéka „szívszorítóan gyönyörű”, a Pizzicato szerint őt hallgatni „hihetetlen élmény”, a Crescendo Magazine „érzelemmel teli” előadásmódját méltatja. „Boszorkányos technika, csodálatosan egyéni hegedűhang és magával ragadó színpadi kisugárzás” (Jeremy Kaplan, TIME magazine) ötvöződik előadásaiban, melyeket New York-i bemutatkozása óta széles körű nemzetközi figyelem kísér.