Amszterdamban lép fel a Nemzeti Énekkar

Fotó: Csibi Szilvia

Az amszterdami Concertgebouw a világ egyik legjobb koncertterme, amely kivételes akusztikájáról és különleges hangulatáról ismert. 2022. november 12-én e csodálatos hangversenyteremben lép fel a Nemzeti Énekkar, ahol közreműködik Jörg Widmann „ARCHE”nagyszabású,  oratóriumában, Karina Canellakis vezényletével. 

A mű megszólaltatása hatalmas apparátust vesz igénybe, mintegy 200 zenész és énekes áll egyszerre a színpadon. 

Az énekes szólisták mellett (Sarah Brady szoprán, Thomas E. Bauer bariton, Jan Valentin Schener fiú szoprán) fellép a Holland Rádió Filharmonikus Zenekara, két vegyeskar, a Holland Rádió Énekkara (karigazgató: Benjamin Goodson), és a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), valamint a Holland Gyermekkórus (vezető karnagy: Wilma ten Wolde), a két narrátor Chiara Schütz és Jakob Gebbert.

Vezényel a Holland Rádió Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, a nemzetközileg is elismert Karina Canellakis.

Az ARCHE kortárs darab középpontjában az emberiség Istenhez intézett könyörgése áll. Az öt tételes mű a Fiat Lux -szal (Legyen világossá”) kezdődik, amelyben két gyerek írja le a teremtés aktusát. A második tétel a Die Sintflut (Özönvíz), megelevenedik Noé bárkája. A darab fő része a harmadik tétel, a Liebe (Szeretet), melyben Widmann, Klabund Eifersucht-t költeménye mellett Michelangelo-idézetet is felhasznál. A negyedik tétel a Dies irae (A harag napja), melyben Schiller szövege tűnik fel. Az ARCHE utolsó, ötödik Dona nobis pacem (Adj nekünk békét) tétellel zárul, melyben a szerző azt üzeni, hogy a túlélésért magunknak kell vállalnunk a felelősséget. 

„Rendkívül nagy örömmel fogadtuk el a felkérést Vashegyi György főzeneigazgató úrtól. A beugrásként elvállalt feladat összetett, a majd két órás kortárs darab igazi kihívás a kórusoknak külön-külön, valamint az együttesen belül is mind technikailag, mind zenei kifejezésben. A műben számos tonális és anotális rész van, sok a hangutánzás és effektusbeli kérések, ezek mindegyike igazi újdonságot nyújt a Nemzeti Énekkarnak.” – mondja Somos Csaba,  karigazgató. 

Jörg Widmann klarinétművészt és karmestert generációjának nemcsak a legsokoldalúbb és legérdekesebb művészeként, hanem a kortárs zeneszerzők egyik legjobbjaként tartják számon. Widmann szerzeményeit világhírű karmesterek dirigálják, mint Daniel Barenboim, Daniel Harding, Valerij Gergiev, Kent Nagano, Christian Thielemann, Simon Rattle, ősbemutatóit pedig és olyan zenekarok adják elő, mint a Bécsi, a Berlini vagy a New York-i  Filharmonikusok. A hazai közönség október 15-én a Liszt Ünnep keretében a Neue Oper Wien-nel közös programként, a Müpa szervezésében létrejött Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) című művét ismerhette meg, mely Magyarországon először volt látható.  

A Nemzeti Énekkar Budapesten legközelebb november 23-án a Pesti Vigadóban, Pászti bérletük keretében lép fel, „Az Éden és a Péri” előadásukon,  (https://www.filharmonikusok.hu/koncertek/az-eden-es-a-peri/).