A Nemzeti Filharmonikus Zenekar hagyományosan egy nappal Bartók Béla halálának évfordulója előtt, 2023. szeptember 25-én tartja évadnyitó hangversenyét a Müpában, így tisztelegve a „tiszta forrás” zeneszerzőjének munkássága előtt. Ezúttal Bartók amerikai emigrációban született remekműve, a Concerto szólal meg, előtte olyan francia alkotók: Debussy és Ravel opusaival, akiknek munkásságát Bartók ismerte és nagyra becsülte. A koncert szólistája, Berecz Mihály a fiatal magyar zongoraművész-generáció egyik legkiválóbb képviselője, a karmester, Kovács János művészete a hazai zeneélet megkérdőjelezhetetlen értéke.

Claude Debussy 1905-ben fejezte be A tenger című három szimfonikus vázlatát, amely nemcsak érzéki szépségű természetpoéziséről nevezetes, de arról is, hogy korának egyik legmodernebb forma- és harmóniavilágú zenekari kompozíciója. A tizenhárom évvel fiatalabb kortárs, Maurice Ravel 1929 és 1931 között keletkezett G-dúr zongoraversenye a mozarti szépségeszmény letisztultságának és
kifinomultságának inspirációjában fogant. Egyúttal a kor divatos jazzmuzsikájának hatását is élénken tükrözi, különleges stíluselegyet alkotva. Bartók Béla Concertója Serge Koussevitzky megrendelése nyomán készült a Bostoni Szimfonikus Zenekar számára, bemutatója 1944-ben volt. A számos reprezentatív hangszerszólót és kamarazenei részletet felvonultató, öttételes szimfonikus zenekari mű az alkotói termés egyik legjelentősebb opusa, a honvágy és a hazaszeretet megindító dokumentuma.

Az 1997-ben született zongoraművész, Berecz Mihály számos nemzetközi versenyen szerepelt sikerrel, a hetvenegy éves karmester, Kovács János munkáját minden stílus és műfaj területén a legnagyobb szakmai megalapozottság és művészi alázat jellemzi.

2023. szeptember 25., 19:30 – Müpa
Claude Debussy: A tenger
Maurice Ravel: G-dúr zongoraverseny
Bartók Béla: Concerto, Sz. 116, BB 123
Km.: Berecz Mihály – zongora, Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Kovács János

Kiemelt Kép:Csibi Szilvia