A 20. századi képzőművészet tizenegy mesterének képeit alkotta újra Sam Havadtoy; a sorozatból Hommage – Kulturális migránsok címmel csütörtöktől látható kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeum Pulszky-termében.
L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója a kiállítás megnyitóján elmondta, hogy jelenleg egy „kísérlet” zajlik azzal kapcsolatban, hogy miképpen lehet a kortárs művészetet behozni egy történeti múzeumba, és hogyan adható egy új dimenzió a Nemzeti Múzeum kiállítási politikájának. A főigazgató külföldi múzeumi tapasztalatairól is beszámolt, ennek alapján kiemelte, hogy a kortárs művészetnek és a történeti múzeumnak és muzeológiának lehetnek keresztmetszetei. L. Simon László abban bízik, hogy a múzeum sok olyan kiállítást tud majd rendezni a későbbiekben, amelyekben a kortárs művészet gazdagabbá teszi a történeti tárlatokat. A főigazgató köszöntőjében kiemelte, nagyon örül annak, hogy Sam Havadtoy elvállalta, hogy műveiből egy nyári kamarakiállítást lehessen rendezni és ez éppen a Magyar Nemzeti Múzeumban valósul meg.

A kiállítást DrMáriás képzőművész, író, előadóművész nyitotta meg. Beszédében azt mondta Havadtoy-ről, hogy az alkotó minden művén érezhető az a kidolgozottság, az a lényegre törő, kérlelhetetlen precizitás, amellyel képes elhitetni velünk, hogy művei megállítják az időt, az elmúlást, a felejtést. Szerinte Havadtoy képei képesek visszahozni azt a gyermekkori, katartikus, örökre szóló élményt, amely a nagy örökkévalóságot felmutató festmények különleges megidézésével saját emlékeink, saját első élményeink, eszméléseink élményét tárják elénk.

A tárlat egyébként kapcsolódik a futballhoz is. Sam Havadtoy tizenegy olyan alkotót választott a sorozatba, akik saját művészettapasztalatát erősen befolyásolták. Ilyen értelemben ez egy „képzőművészeti világválogatott” – mondta el a kiállítás szerdai sajtóbejárásán Gulyás Gábor kurátor. Mint hozzátette, a sorozat képeit ihlető alkotók – Max Beckmann, Marc Chagall, Max Ernst, Alexej von Jawlensky, Tamara de Lempicka, Moholy-Nagy László, Piet Mondrian, Pablo Picasso, Mark Rothko, Victor Vasarely és Andy Warhol – mindannyian „kulturális migránsnak” tekinthetők, hiszen életművük jelentős részét szülőföldjüktől távol hozták létre. Sam Havadtoy magát is kulturális migránsnak tartja: Londonban született, gyerekként Magyarországon élt, de fiatalon visszatért Angliába, majd New Yorkba, ahol része lett a város pezsgő művészeti közegének, jelenleg pedig Olaszországban él – jegyezte meg a kurátor. Gulyás Gábor elmondása szerint a tizenegy képet Havadtoy karakteres csipkés technikájával alkotta újra, ráadásul a képek elé illesztett egy fedelet is, amelyet a látogatók szabadon el- vagy visszahúzhatnak. Sam Havadtoy hozzáfűzte: ez az első alkalom, hogy a csipkeréteggel nem elfedni, hanem felfedni akar valamit. Mind a tizenegy „kulturális migráns” alkotó művészete különböző kultúrák ötvözete. Aki erre nem nyitott, bezárhatja az újraalkotott képek fedelét, úgy egy tisztán Havadtoy-művet kap – közölte a művész. Az augusztus 27-éig nyitva tartó tárlaton a megidézett alkotóktól is megjelenik egy-egy mű, minden héten mástól. Az első héten Moholy-Nagy László egy magángyűjteményből érkezett alkotását tekinthetik meg a látogatók. A kiállítás a budapesti premier után nemzetközi körútra indul, melynek első állomása a milánói Fondazione Mudima lesz, a későbbiekben pedig Velencében és Pozsonyban is látható majd a tárlat.