Ki is vagy te valójában?

58

Több mint tíz éve kapható az Identity társasjáték – amit csak találóbb elnevezés híján nevezünk játéknak – aminek a lényege, célja egy játékos formában megvalósuló önismereti szembenézés, megalkotója pedig Dr. Füzesi Györgyi pszichológus.

Mit kell tudni a játék kitalálójáról, s hogy született ez az ötlet?
Pszichológusként már régóta pszichológiai tanácsadásokat, tréningeket tartok. Évekig foglalkoztam önismereti csoportokkal, s ez idő alatt bőven volt időm számukra a feladatokat összegyűjteni. Volt olyan is, hogy aznap kellett valami olyan feladatot számukra kitalálni, ami éppen valakinek a problémájához kapcsolódott. Tehát az évek alatt rengeteg feladat összegyűlt a füzeteimben, de akkor még nem gondoltam, hogy ezekkel valamikor bármit is fogok kezdeni. Ezek főként vizualizációs jellegű feladatok voltak, relaxációban el kellett képzelni, fel kellett idézni valamit, végig kellett gondolni egy vágyat, vagy probléma megoldást, s így felismerésekhez lehetett jutni. Egy hajókirándulás aztán megmutatta, mit lehetne ezekkel a feladatokkal kezdeni. A baráti társaságunk össze volt zárva egy hajón, s közülünk egy házaspár végigveszekedte az egész napot, ami elrontotta a hangulatot. Este azonban előkerült egy vicces társasjáték, aminek voltak önismereti vonatkozásai is. Annyira felszabadító volt ezzel játszani, hogy lecsendesültek a kedélyek, remek lett a hangulat is. Aznap éjjel született meg bennem az ötlet, hogy én is készítsek egy olyan társasjátékot, ami komolyan veszi magát, ami bár játékos keretek között, de mégis komoly önismerethez juttat hozzá mindenkit, aki részt vesz ebben a játékban.

Mennyi idő telt el az ötlettől a megszületésig?
Három és fél évig csak kísérletezgettem vele, még nem volt kinyomtatva, csak én vagdostam ki a kartonokat. Sokat játszottunk vele, teszteltük baráti társaságokkal, ezek hatására nagyon sok új ötletet, visszajelzést is beépítettem. A játék oldja a feszültségeket, az önmagukkal szembeni kétségeket. Aztán közel négy év után jött egy pont, elhatároztam most már lezárom a tervezgetést, közel 12 éve jelent meg először a piacon a termékem. Figyelve a piacot egyébként azt látom, hogy azóta gombamód szaporodnak a hasonló célú társasok, de büszkén mondom, én ott vagyok az elsők között.

Mit nyújt az Identity annak, aki időt szán rá?
A dobozban megtalálhatók bábuk, dobókocka, játékkártyák, játékmező, de ezek csak kellékek ahhoz, hogy megvalósulhasson játékos formában – de nagyon komoly végeredménnyel – egy önismereti folyamat. Ez a társasjáték nem is igazán játék, hanem egy önismereti eszköz. Ha valaki elkezd vele „játszani” akkor menet közben rájön, hogy a kérdések nagyon komolyak, olyanok, amikre önmagának kell megfogalmazni a válaszokat. Emellett meg kell hallgatnia a másikat, s mindeközben tapasztalatok, élmények cserélődnek ki a játékosok között, ezáltal nem csak önmagukat, de egymást is jobban megismerik. Ebben az interjúban csak pár mondatra van lehetőségem ezzel kapcsolatban nyilatkozni, de ha valakit részletesebben is érdekel a dolog, érdekes információkat találhat az http://identityjatek.huweboldalon.

Manapság mindenki teljesítményorientált, ez itt is megvalósul?
A hagyományos formában gondolva nem, hiszen ebben a játékban nincsenek nyertesek, igaz vesztesek sem. A játék célja nem a nyerés, így a szerencsének csak annyiban van szerepe, hogy kinek milyen kérdés jut a játékidő alatt. Az izgalmat a magunkról való megnyilatkozás, és másoknak a saját kártyájukra adott válasza adja. Nagyon fontos része az eseményeknek, hogy mindenkit kommentár véleménynyilvánítás nélkül kell meghallgatnunk, bár arra van lehetőség, hogy adott esetben a saját tapasztalatainkat, élményeinket is elmondjuk, a másik játékos kérdése kapcsán, de csak az előttünk szóló után.

Ismerősök vagy akár idegenek is leülhetnek játszani egymással?
Természetesen bárki játszhat bárkivel, s érdekesség, hogy az emberek sokszor jobban megnyílnak vadidegenek, mint ismerősök, barátok előtt. Korosztály szerint sincs igazán határ. Én ezt az önismereti együttlétet – amit nevezhetünk játéknak is, hiszen ez áll a dobozán – tinédzserektől kezdődően a felnőtteknek szántam. Középiskolák, egyetemek is vettek már belőle, magánvásárlóként főként nők – vagy nőknek – veszik meg ezt a játékot. Ennek oka, hogy a gyengébb nem talán jobban szeret lelkizni, a férfiak pedig bátortalanabbak ahhoz, hogy önmagukról beszéljenek.

Miért választott angol elnevezést?
Azért adtam neki az Identity nevet, mert azt mindenhol értik, s célom volt a nemzetközi mezőnyben is megjelenni. Ennek érdekében a játék az Európai Unióban le van védetve, sőt Németországban piacra is került a játék „That’s me Psychologisches Gesellschaftspiel” néven. De sajnos nem sikerült megtalálni azt a partnert, aki igazán hatékonyan tudta volna német területen terjeszteni, ezért ott még nem hozta meg számomra a várt sikert.
Magyarországon viszont a megjelenése óta az Identity-ből több mint 16e db fogyott el. Bár úgy látom az életciklusa, a fogyásszáma ma már lefelé halad, még mindig eladunk belőle évente ezer darabot. Így biztos vagyok benne, hogy a folytatás iránt is lenne kereslet, hiszen sok újdonságot sikerült benne megvalósítanom.

Ezek szerint várható a folytatás?
Tulajdonképpen az íróasztalfiókban már majdnem készen ott van egy másik verzió, amely talán még mélyebb önismeretre adna lehetőséget játékos formában. Mivel viszont én alapvetően pszichológus vagyok, a megjelentetést szívesen átadnám egy olyan kiadónak, aki átvállalná ezt a feladatot tőlem. A mostani játék magánkiadásban jelent meg, de a folytatást már szívesen bíznám valaki olyanra, akinek nagyobb szakértelme, nagyobb tapasztalata van, elsősorban a forgalmazásban.
Tölgyesi Tibor

Identity
pszichológiai társasjáték

Gyártó és forgalmazó:
Investment Kft.
Ára. 10 990 Ft

Hozzászólás

Please enter your comment!
Please enter your name here