467 nagytermi és turnéelőadás, 21 bemutató, köztük szcenírozott oratórium, akrobatákkal tarkított musicalopera és könnyűzenei előadókat is felvonultató balettprodukció színesíti a palettát a Magyar Állami Operaház 2019/2020-as tematikus évadában. Az új szezonban mutatkozik be az Eiffel Műhelyház, az Erkel Színházban egy darabon belül két szerepben tér vissza Erwin Schrott, Tannhäusert énekel Peter Seiffert, míg Komlósi Ildikó, Kálmándy Mihály, Ferruccio Furlanetto, Nino Machaidze és Michael Volle gálaesteken lép a budapesti közönség elé.

2020-ban Budapest ad otthont az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak. A római katolikus egyház világméretű eseménysorozatának nagyszabású előhangjaként a Magyar Állami Operaház 136. évadát a kereszténység tematikájának szenteli.

Az évad 21 premierje között 13 opera, 7 balett és 1 prózai mű, ebből 5 magyarországi- és 6 ősbemutató szerepel. Az operák közt új színrevitelben tér vissza a repertoárra Wagner Parsifal és Verdi Don Carlos című alkotása, előbbi Almási-Tóth András, utóbbi a német Frank Hilbrich rendezésében, míg Mozart Szöktetés a szerájból című művéből Vecsei H. Miklós operarendezői debütálásaként készít friss animált produkciót az OperaKaland középiskolás közönségének. Karácsonykor Händel Messiását a Mozart-féle átiratban mutatja be az Erkel Színház Anger Ferenc elképzelései szerint, míg az évad végén Gyöngyösi Levente új szimfonikus hangszerelésben debütál az István, a király operaváltozata, amelynek koncertszerű előadásával tiszteleg az Opera Szörényi Levente 75. születésnapja előtt, majd 2020. június 4-én, a trianoni centenárium estéjén teljes értékű színpadi produkció is születik belőle Szinetár Miklós rendezésében.

Az idén áprilistól próbaüzemben működő Eiffel Műhelyház a tervek szerint 2019 őszén nyitja meg kapuit. A 400 fős nézőtérrel rendelkező, Bánffy-terem névre keresztelt új játszóhely és multifunkcionális háttérbázis a hosszú 19. század népszerű operáit körülölelő korszakok, így egyfelől a preklasszika és a barokk, másrészről a 20. századi és kortárs szerzők műveinek nyújt otthont. A kettő ötvözetét kínálja az évad első operapremiere, Monteverdi Poppea megkoronázása című műve, amit az Opera felkérésére Bella Máté hangszerel újra, előadói apparátusában pedig Fekete-Kovács Kornél jazzformációja is helyet kap. Az Opera ebben az évadban is kapcsolódik Bach munkásságához, és basszushangra írt Krisztus-kantátáiból készíttet monodramatikus színpadi változatot, amit Keresztkantáták címmel Horváth Csaba rendez. A tavaly bemutatott GermanLateNight est négy Hindemith-egyfelvonásosát követően a 2019/20-as évadban a 20. századi német zeneszerző főműve, a német parasztháború idején játszódó Mathis, a festő Szabó Máté színrevitelében szerepel először az Opera műsorán.

A friss operaprodukciók között található Jake Heggie 2000-ben bemutatott, Ments meg, uram! című műve, ami Helen Prejean nővér azonos című könyve nyomán készült. A louisianai apáca halálsoron szerzett, megindító élményeiből készült alkotást, amelyből Susan Sarandon és Sean Penn főszereplésével nagy sikerű film is készült, Almási-Tóth András rendezi. Szintén az Opera művészeti vezetője vitte színre a Magyar Állami Operaház művészeivel és a noverai Teatro Cocciával együttműködésben tavaly decemberben Giampaolo Testoni kortárs olasz szerző Fortunio és Fantasio című egyfelvonásosainak ősbemutatóját, amit az új évadban az Eiffel Műhelyház közönsége is megtekinthet. Ugyancsak először készül színpadi változat Gyöngyösi Levente 2017-ben koncertszerűen bemutatott A Mester és Margarita című opera-musicaljéből, amit Szente Vajk visz színre, az előadásban pedig a MACIVA artistái is közreműködnek.

Az Opera feladatának tekinti, hogy felelevenítse az elmúlt századok jeles magyar zeneszerzőinek rég nem játszott darabjait is, mint amilyen Hubay Jenő A cremonai hegedűs és Dohnányi Ernő Simona néni című alkotása, melyeket a fiatal rendező, Varga Bence egy esten állít színpadra. Az Eiffel Műhelyházban folytatódnak az Opera zenés prózai előadásainak hagyományai is Karol Józef Wojtyła Az aranyműves boltja című verses párbeszédével, amelyet az amatőr színjátszó múlttal is rendelkező későbbi II. János Pál pápa krakkói segédpüspökként írt a házasság szentségéről.

A csaknem 400 opera- és balettelőadás, valamint hangverseny, gála és kamaraprodukció tevékeny közreműködője Magyarország legrégebbi, legnagyobb és legfoglalkoztatottabb együttese, az Opera Zenekar, amelyet Kocsár Balázs főzeneigazgató és Kesselyák Gergely első karmester mellett olyan elismert magyar dirigensek is vezényelnek a következő évadban, mint Stefan Soltész, Oliver von Dohányi, Kovács János, Medveczky Ádám, Bogányi Tibor, Halász Péter, Hollerung Gábor vagy Vashegyi György, akik mellett több kiváló külföldi vendégkarmester is, köztük Michael Boder, Daniele Callegari, Paolo Carignani, Fabrizio Maria Carminati, Francesco Lanzilotta, Petr Popelka, Yannis Pouspourikas, Murry Sidlin, Pavel Sorokin, Michel Tabachnik és Mladen Tarbuk.

A Magyar Nemzeti Balett csaknem 50 év után Michael Messerer átdolgozásában és új kiállításban mutatja be Vakhtang Chabukiani Laurencia című balettjét, de visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Az Eiffel Műhelyházban emellett a közelmúlt olyan izgalmas kortárs darabjai lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor 2006-ban a Royal Ballet számára és a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman a New York-i Julliard School végzőseivel bemutatott alkotása, az Episode 31.

Több új darab is készül a Solymosi Tamás vezette együttes számára magyar koreográfusok és a Magyar Nemzeti Balett művészei közreműködésével. Venekei Marianna első balettmester Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Igor Stravinsky zenéjére. Míg a Keresztény Évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek önfeledt és felszabadult hitélményéből táplálkozik. Ariel Ramírez argentin zeneszerző népi ihletettségű Kreol miséjére és A mi karácsonyunk című kantátájára Velekei László és Vincze Balázs, a Győri és a Pécsi Balett művészeti vezetői készítenek egy-egy koreográfiát, míg a Joyful! című darab az észak-amerikai fekete közösségek spirituális világára reflektál a gospelen keresztül. Az előadást Sarkissova Karina, a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosa állítja színpadra, a zenei megvalósításban pedig az Animal Cannibals működik közre.

Az Opera 136. évadában is folytatja belföldi és nemzetközi turnéit, így 7 ország 44 városában összesen 58 alkalommal lép fel.

Az Opera továbbra is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy segítséget nyújtson a jövő nézőközönségének kinevelésére. Az OperaKaland keretei között 2019 őszén a Hunyadi László 14 előadáson, 2020 májusában a Szöktetés a szerájból pedig 11 alkalommal várja a középiskolás osztályokat az Erkel Színházba, míg a legkisebbektől a kisiskolásokig a Ringató, az Operatúra Papagenóval, a Hangszervarázs, a Csengő-bongó délután és a Tütü kulisszajárása enged betekintést az operai műfajok szépségeibe és kulisszatitkaiba.

A Keresztény Évadban az Opera együttesei Erkel Szent Erzsébetről írott operájából, A Mester és Margaritából, valamint A cremonai hegedűs és a Simona néni című klasszikus egyfelvonásos vígoperákból készítenek lemezt az Eiffel Műhelyház őszre kiépülő Fricsay Stúdiójában.