Tíz filmvetítés, köztük egy rendhagyó premier is szerepel a 2020. augusztus elsején nyíló Garten 2020 kortárs képzőművészeti bázis programjában Lovason, a Balaton északi partján.

A sikeres első év után idén újra megnyitja kapuit a GARTEN a kortárs művészet rajongói számára. Kiállítások, tárlatvezetések, koncertek, kertmozi, színház és táncelőadások, valamint pódiumbeszélgetések várják az érdeklődőket 2020. augusztus 1. és 22. között Lovason, a Balaton északi partján.

A Nagy Gyula Galériában megrendezett központi kiállítás anyagát több mint 120 művész közel 300 alkotásából állította össze a két főszervező-kurátor, Schneller János művészettörténész és Bánki Ákos képzőművész.

A galéria kertjében, a GARTEN 2020 kertmozijában lesz először látható Lichter Péter legújabb kísérleti filmje, a Barokk Femina, mely Nemes Z. Márió tavaly megjelent versfolyamának adaptációja. A vetítés előtt Fenyvesi Ottó költő beszélget Nemes Z. Márióval, a Barokk Femina verseskötet szerzőjével.

A képzőművészeti vonatkozású filmes programban két életrajzi ihletésű játékfilm szerepel: Dieter Berner osztrák-luxemburgi koprodukcióban készült életrajzi filmdrámája, az Egon Schiele – A halál és a lányka, ami a 20. század eleji Bécs egyik legizgalmasabb művésze, a tragikusan fiatalon elhunyt Egon Schiele életét és művészetét veszi górcső alá. Florian Henckel von Donnersmarck, A mások élete című Oscar-díjas film rendezőjének Oscar-, és Golden Globe-jelölt legutóbbi filmje, a Mű szerző nélkül a művészi útkeresés, a meghasonlás, a siker visszásságait mutatja be, és az egyik legnevesebb kortárs festő, Gerhard Richter életrajzának elemeiből építkezik.

Négy dokumentumfilm is helyet kapott a válogatásban: Sebastião Salgado, korunk egyik legkiválóbb és legérzékenyebb fotósa életútját és munkásságát mutatja be Wim Wenders. A Föld sója egy nagyhatású önvallomás, melyet Oscar-díjra jelöltek a legjobb dokumentumfilm kategóriában,Cannes-ban pedig elnyerte az ökumenikus zsűri különdíját. Szabó Réka táncos-koreográfus filmjében, A létezés eufóriájábana 94 éves Fahidi Éva – aki 20 évesen, 49 családtagját hátrahagyva, egyedül jött haza Auschwitz-Birkenauból – életének kulcspillanatai sűrűsödnek színházi jelenetekké. A Mapplethorpe: Look at the Pictures című dokumentumfilm az első meghatározó, egész estés portréfilm az ellentmondásos amerikai fotóművészről, az 1989-ben AIDS-ben elhunyt Robert Mapplethorpe-ról. Családjának, barátainak és szeretőinek intim vallomásai mellett Mapplethorpe kendőzetlen őszintesége is elénk tárul az emberről, akinek köszönhetően a fotóművészet megbecsült, gyűjthető művészeti ággá vált a kortárs művészeti piacon. Bánki Ákos alkotása pedig Hortobágyi Endre festőművész tragikus életét és festészetét dolgozza fel.

Kondor Attila különleges festményanimációja, a Belső könyvtár szereplő nélküli, ami lehetővé teszi, hogy maga a néző váljon a mű aktív szereplőjévé. A köznapi terek látványából kiindulva a film jelentésekben gazdag mentális és imaginatív tereken keresztül vezeti végig a nézőjét, ahol az értelmezést mitológiai, filozófiai és művészeti motívumok segítik. A festményfilm szerepelt a 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál programjában és az idei Magyar Mozgókép Szemlén. A vetítést követően a Garten 2020 kurátorai beszélgetnek a film rendezőjével.

A Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál animációs válogatásában szereplő kisfilmek közül például Andrasev Nadja A nyalintás nesze című Bodor Ádám adaptációját harmadik díjjal jutalmazták cannes-i Cinefondation versenyben, 2018-ban a Berlinale programjában debütált Bucsi Réka Solar Walk című játékos sci-fije, majd 2019-ben Tóth Luca Lidérc úr című szerelmesfilmje és Buda Flóra Anna Entropia című coming of age MOME diplomafilmje is, utóbbi pedig elhozta az LMBTQ filmeket elismerő Teddy-díjat. Hegyi Olivér Take Me Please című szakítós filmje a 6. Friss Hús legjobb magyar animációja lett, Nagy Szabolcs Fiaskó című stop motion abszurdja pedig a legjobb 30 év alatti rendező díját kapta ugyanebben az évben. Ács Zsuzsanna a Budapesti Metropolitan Egyetemen készült dokuanimációja, a Betti egy aktivista taxisnőt mutat be, Horesnyi Máté szintén METU filmje, a fekete-fehér Jacques ámokfutása abszurd helyzeteken keresztül keresi a lét értelmét, Richolm Orsolya SZFE-diák személyes ihletettségű egypercese, az Akartam csinálni egy filmet a fájdalomról pedig egy ösztönösen nyers próbálkozás a fiatalkori szerelmi szenvedés feldolgozására.

További programok >> www.GARTEN2020.com