Karen Kamensek vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekart a Zeneakadémián

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar már javában próbálnak a február 27-i zeneakadémiai hangversenyükre, amelyet Karen Kamensek vezényel majd. A karmesternő így ajánlja a csütörtöki koncertet:  “Bemutatkozásom Budapest közönségének a koncerten elhangzó művek címeit olvasva talán kihívást jelenthet. A művek, melyeket a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral való debütálásom alkalmából tűzünk műsorra, talán kevéssé ismerősek a közönség számára, remélem azonban, hogy Önök esélyt adnak e három alkotásnak és szerzőiknek. Úgy hiszem, kellemes meglepetésben lesz részük! Érdekes lehet a tény, hogy mind a Britten-, mind a Walton-darab 1933–34 folyamán íródott,  míg Toru Takemitsu 1930-ban született. Háborús idők és globális összefüggések. Remélem, a kompozíciók felkeltik érdeklődésüket a háborús Anglia és a háború utáni Japán gazdag zenekultúrája iránt. Mindhárom szerző komponált filmzenét is, ennek jeleit bizonyára felfedezik majd a mesterien színgazdag hangszerelésekben, a folytonosan változó hangulatokban, melyeknek palettája meggyőzően jeleníti meg a szerzők személyiségének eredetiségét és a kor  hatását.”

Benjamin Britten: Symple Symphony
„Ez az Egyszerű szimfónia teljes egészében olyan műveken alapul, amelyeket a szerző kilenc és tizenkét éves kora között komponált. (…) Habár e témák kidolgozása sokszor egészen új, vannak a műben hosszabb részek, amelyek egy az egyben a korábbi darabokból valók – leszámítva, hogy itt vonósokra vannak hangszerelve.”

Toru Takemitsu: From me flows what you call Time
A 20. század egyik legismertebb japán zeneszerzőjétől, Toru Takemitsutól (1930–1996) 1990-ben a New York-i Carnegie Hall fennállásának 100. évfordulójára nagyzenekari művet rendeltek. A darab címét Takemitsu barátja, Ooka Makoto Tiszta kék víz című verséből kölcsönözte; a költő svájci élményei által ihletett versben a víz ősi szelleme kiáltja: „From me flows what you call Time” (Belőlem áramlik az, amit időnek hívnak). A műben különleges jelentőséget nyer az ötös szám: az elején a klarinéton felhangzó öt hang mintegy „vezérmotívumként” van jelen végig a darab folyamán, és öt játékos szólaltatja meg a sokféle ütőhangszert, amelyek kiemelt szerepet kapnak.

William Walton: I. (b-moll) szimfónia
William Walton (1902–1983) angol zeneszerző I. szimfóniáját a 20. század legjelentősebb szimfonikus alkotásai között tartják számon. 1935-ös bemutatóját hosszú és küzdelmes alkotói folyamat előzte meg, amely egybeesett Walton magánéleti válságával, az Imma Dörnberg bárónővel való szakítással, s ez megalapozta a mű első három tételének sötét tónusú, a nyitótételben egyenesen tragikus moll-alapkarakterét. (A szimfónia ajánlása is Immának szól.) A scherzo a darab négy tétele közül a második, Presto, con malizia felirattal. A különleges cím különleges zenét takar, amely kifacsarodott, aszimmetrikus ritmusaival, a súlytalan helyekre eső hangsúlyaival ördögi hatást kelt. Mintegy utolsó, torz fintorként hat a tételnek a hallgatót becsapó, frappáns lezárása. A fájdalmasan mélabús, vigasztalan lassú tétel (Andante con malinconia – „melankolikus Andante”) után felhangzó finálé a nyitótétel b-mollját B-dúrrá világosítja, s a befejezés diadalmas fanfárjaival végül pozitív kicsengést ad a műnek.

2020. február 27., csütörtök, 19:30 Zeneakadémia
Benjamin Britten: Simple Symphony
Toru Takemitsu: From me flows what you call Time
William Walton: I. (b-moll) szimfónia
Km.: Joó Szabolcs ütőhangszerek, Amadinda ÜtőegyüttesBojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán ütőhangszerek, Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Karen Kamensek

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar következő hangversenye:
KONCERTÁRIÁK MAURICE DELAGE, MOZART, HAYDN ÉS JOHANN STRAUSS MŰVEI
Zenemánia / Ifjúsági bérlet 2.

2020. március 1., vasárnap 11:00 és 15:00 óra – Müpa – Fesztivál Színház
Km.: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Házigazda: Dinyés Dániel

.