Az eladás színtiszta pszichológia

Aki látta a Wall Street farkasai című filmet, az bizony – főleg, ha értékesítéssel foglalkozik – néha belesápadt, hogy milyen eladási sikereket lehet elérni, alapvetően pofon egyszerűnek tűnő módon. A kulcsszó a mesterfokon történő meggyőzés és befolyásolás.

A szerző – Jordan Belfort – nem csak alaptalanul ígérgeti a sikereket és a fellegekbe repítve varázsolja el az olvasót, hiszen saját életével, munkásságával már bizonyította, hogy amit ebben a könyvben leír, az a gyakorlatban is megvalósítható. Több mint ötven vállalat tanácsadójaként dolgozik, két sikerkönyve a Wall Street farkasa és a Hajsza a Wall Street farkasa után. Cikkek, írások jelentek meg róla olyan mértékadó újságok hasábjain, mint a Wall Street Journal, a The Times, vagy a The New York Times, tehát nyugodtan elmondhatjuk, hogy nem akárki tanácsait tartalmazzák ezek a könyvoldalak.

Az első jó hír mindenki számára, hogy az eladási technikák bárki számára megtanulhatók. A kevésbé jó az, hogy ezek elsajátításához és hatásos alkalmazásához, rengeteg gyakorlásra, mérhetetlen türelemre, és szigorú önfegyelemre van szükség. Aki olyan értékesítővé kíván válni, akitől jeget rendelnek az eszkimók, homokot az arabok, vagy disznótorost a zsidók, annak jól fel kell készülnie, nem lehet soha hibáznia, mindig kézben kell tartania azt, akivel éppen üzletet köt. Az ördög – vagyis a tuti siker titka – itt is azokban a részletekben rejlik, amit sokan kevésbé tartanak fontosnak, s éppen ezért nem is figyelnek rá oda eléggé. A kapcsolatfelvétel első pár – pontosabban négy – másodperce döntő fontosságú, de ez csak egy belépőjegy ahhoz, hogy megkezdődhessen az általunk rendezett kőkemény előadás. Megfelelő hanghordozásunkkal, mondanivalónkat támogató testbeszédünkkel, ügyfelünk figyelmének folyamatos felénk fordulásával, sőt fokozásával tudjuk csak azt elérni, ami a vágyunk: rendeljen meg tőlünk valamit, vegye igénybe az általunk kínált szolgáltatást, váljon a vevőnkké, ügyfelünkké!

Ez a könyv azonban nemcsak üzletkötőknek szól, hiszen mindannyian a hétköznapi életben is ügynökök, értékesítők vagyunk, még ha nem is gondolnánk. Hiszen ki az, aki még nem próbálta meg meggyőzni főnökét valamiről, amit szeretett volna elérni, ki az aki nem győzködte párját, ha vágyai úgy kívánták, ki az, aki nem próbált öntudatos és makacs gyerekére hatni szép, majd haragos szavakkal, miközben már talán azon gondolkodott, most lenne itt az ideje, egy jól irányzott szülői nyaklevesnek. Tehát bármennyire is távol álljon tőlünk a kereskedelem, óhatatlanul is nap, mint nap – ha átvitt értelemben is – eladunk valakinek valamit. Ha pedig ez így van, akkor legalább ezt az eladást emeljük mi is mesterfokra.

Arról nem beszélve, hogy van még egy előnye a könyv elolvasásának. Könnyebben kiismerjük a velünk szemben állók hátsó gondolatait, tulajdonképpeni célját, s így talán meg tudjuk óvni magunkat – és pénztárcánkat – olyan nemkívánatos kiadásoktól, amiket később esetleg megbánnánk. A baj csak az, hogy a vérbeli profik mindig egy lépéssel előttünk járnak, s lehet, hogy ők már olyan szupertitkos módszereket is ismernek, aminek könyvbeli megjelenésére sajnos még nekünk várni kell.

De ha nem is akarunk vérbeli kereskedővé válni, s belátjuk, hogy – minden hiába – védtelenek vagyunk az igazi nagy értékesítő ászokkal szemben, akkor sem választunk rosszul, ha elolvassuk ezt a könyvet. Ha mást nem, néhány kellemes órát biztosan nyújt majd számunkra.
Tölgyesi Tibor

Jordan Belfort
A Wall Street farkasának értékesítési módszere

HVG Kiadó 2018
Ára: 4200 Ft