A szekszárdi Eszterbauer borászat tulajdonosa, Eszterbauer János sváb gyökerű bortermelő őseit tíz generációra – egészen 1746-ig – vezeti vissza. Bár ő maga a szocialista korszakban műszaki végzettséget szerzett, úgy 15 éve visszatért a genetikus gyökerekhez, s létrehozta azt a borászatot, mely egyrészt méltó az elődöktől örökölt elkötelezettséghez, másrészt minőséget kínál a borkedvelőknek, és nem csak hazai, de nemzetközi viszonylatban is.

Elsőnek talán érdemes megismerni azt a tájegységet, ahol ezeket a finom borokat előállítják.
A szekszárdi borvidék jellemzésekor elsősorban a kékszőlőket kell említenünk, ezért főleg a vörösborokról híres Szekszárd. Nagyon fontos – és nálunk is kiemelt helyzetben van – a kékfrankos, a kadarka és a bikavér. Ezeknek a fajtáknak a piaci értékesítésére meg is született közösségi összefogásban a többitől eltérő, egyedi megjelenésű Szekszárd palack. Külön bizottság választja ki azokat a borokat – ezek nem feltétlenül prémium fajták, de meg kell felelniük bizonyos kritériumoknak – amelyek ilyen palackokba kerülhetnek. Ezek mellett még fontosak az olyan bordói fajták is, mint a sauvignon blanc és a merlot.
Fontos és példaértékűnek tekinthető az az összefogás, ami az itteni szekszárdi borászatokat jellemzi. Talán ez annak is köszönhető, hogy a rendszerváltást követően, valahogy hátrányba került a szekszárdi borvidék, viszont – éppen ennek köszönhetően is – erős volt az igény az összefogásra, s ez nagyszerűen meg is valósult. Ez segít bennünket abban, hogy behozzuk hátrányunkat a többi borvidékkel szemben.

Az itteni borok, ezek szerint vetekedhetnek Egerrel, vagy Sopronnal?
Hosszú időn keresztül méregettük egymást, de úgy gondolom, mára ezt el kell már felejtenünk. Mi egészen más stílust képviselünk – elsősorban gyümölcsösség tekintetében –, mint ők. Kedvező számunkra, hogy a világban lévő igény is egyre inkább a gyümölcsösebb borfajták irányában mozdult el, így Szekszárd is egyre sikeresebb lehet.

Az Eszterbauer pincészet családi vállalkozásban üzemel, hogyan osztották el egymás között a feladatokat?
A családi vállalkozásunk már közel 30 évre nyúlik vissza, kezdetben műszaki cégeket hoztunk létre, és 2005 környékén elindítottuk a borászatunkat is.
Fiam a műszaki cégben dolgozik, két lányom itt a borászatban, a legkisebb lányom pedig még egyetemista. A borászatnak én vagyok az ügyvezetője és a tulajdonosa – én magam valamikor műszaki vonalon végeztem, de azt mondhatom, hogy a szőlő és a bor a génjeimben van, valami módon mindig volt ezekkel kapcsolatom – a lányok a kereskedelmi és marketing vonalon dolgoznak. Mindenképpen meg kell említenem Klein Miklóst, a főborászunkat is, aki szinte már családtagnak számít, hiszen a fiatalember a kezdetektől velünk van, nálunk vált igazán szakemberré.
Egy nagyon jó kollektívában dolgozunk, tizenhárom fő állandó alkalmazottunk van, de mellettük természetesen idénymunkásokat is foglalkoztatunk.

Ez milyen kapacitást tesz lehetővé?
36 hektár szőlőterületünk van a történelmi borvidék legnevesebb völgyeiben, de emellett ehhez még nagyjából 15 hektár területről vásárolunk is hozzájuk szőlőt. Ha palackszámban kell kifejeznünk a termelésünket, akkor azt mondom, évente háromszázezer palacknyi bort állítunk elő.
Összetétel tekintetében fontos a bikavér, kadarka, kékfrankos arány, hiszen ezek mutatják meg igazán a borvidékünk arcát. A legmagasabb szintű prémium boraink kínálata is kadarkából, bikavérből illetve a bordói fajtákból állnak. A termékeink harmada rosé bor, nálunk a fehérborok némileg hátrányban vannak, az olaszrizlingből, a muscat ottonelből és a Sauvignon blancból gyöngyöző bort készítünk.
A termelés működésében hatalmas előrelépést jelentett a közelmúltban átadott – idén már ide szüreteltünk – új borászati üzemünk. A 2300 négyzetméteres épület a legmodernebb technikai eszközökkel felszerelt, így kompromisszumok nélkül készülhetnek el a boraink. A szőlőműveléstől kezdve az elkészült palackozott borok kiszállításáig minden műveletet magunk végzünk, így teljes függetlenséggel működünk.
Bár ez az új üzem lehetővé tenné a jelentős növekedésünket is, ennek ellenére nincsenek ilyen terveink – ez max. 20-30% lehet – mert ezt a mostani nagyságot tudjuk még jól kézben tartani. Célunk viszont, hogy elsősorban a minőségi kategóriákban szeretnénk minél jobb eredményeket elérni, mind borbírálati, mind piaci tekintetben.
Borászati üzemünkhöz kapcsolódva üzemeltetünk helyben egy vendégházat szálláslehetőséggel, van rendezvénytermünk és látványpincészetünk is. Ezekben előre bejelentett csoportokat fogadunk, ahol borkóstolók keretében mutatjuk be a termékeinket.

Hogyan értékeli a helyzetüket értékesítés szempontjából?
Általánosságban elmondható, hogy a borpiaci helyzet igen nehéz, hiszen az utóbbi években Magyarországon csökkent a borfogyasztás, az egy főre jutó számadat jóval kisebb, mint a környező országokban. Ez pedig az összes magyarországi borvidékre – közte Szekszárdra is – hátrányosan hat. Némileg jó hír azonban, hogy a mi gyümölcsös borainkra világpiaci szinten megnőtt az igény, így ez egyfajta fejlődést biztosíthat a borvidékünknek, s így természetesen nekünk is.

Milyen módon vannak jelen a piacokon?
A standard boraink jelentős része a nagy nemzetközi áruházláncokon keresztül jut el a fogyasztóhoz, a forgalmunknak ez közel a 80%-át teszi ki.
A prémium boraink borbárokban, gasztronómiai szaküzletekben vásárolhatók, fogyaszthatók – ezeken a helyeken szeretnénk még erősebben jelen lenni – de a Lidl áruházlánc segítségével boraink külföldre is eljutnak. Legjelentősebb számunkra a lengyel piac, de boraink kaphatóak Nagy-Britanniában, Szlovéniában, Horvátországban, Németországban is.
Ár tekintetében azt mondhatjuk, hogy a hazai polcárak 1300 Ft-tól egészen 22000 Ft-ig változnak, tehát mindenki talál a pénztárcájának megfelelőt a boraink között.

Kik jelenthetnek konkurenciát az Önök számára?
Versenytársaink – annak ellenére, hogy nagyon jó a viszony köztünk – a szekszárdi borászok, a vörösboros magyarországi borvidékek, de a külföldről behozott import borok is.
Sokat segítene a helyzetünkön – s minden más magyar borász helyzetén is – ha országos közösségi összefogással, felülről kezdeményezett kampánnyal ösztönöznék a magyar vásárlókat a tudatosabb, intenzívebb borfogyasztásra. Bár az országnak eddig is fontos volt ez a kérdés, még komolyabb, átgondoltabb marketingtámogatást várhatnánk el ezen a területen.

A másik terület, ahol megmérettetnek, a borbírálatok. Ott milyen sikereket mondhatnak magukénak?
Ma már rengeteg ilyen verseny van, de mi igyekszünk csak a komolyabbakon részt venni. A nagy nemzetközi bírálatokon a prémium borainkkal – jelentős nevezési díj befizetése után – veszünk részt, de rendszeresen ott vagyunk a jelentős hazai versenyeken a Vinagorán és az Országos Borversenyen is.
Az elért eredményeink erősítik a marketingünket, emellett az igényes borfogyasztók követik a közzétett eredményeket, s ezek alapján is választanak a borokból. Úgy érzem, hogy az érmek és plecsnik igenis számítanak, de azért az egyáltalán nem mindegy, hogy azt az ember melyik rangos versenyen, milyen erős mezőnyben szerzi meg.
Egy évben egyszer, itt Szekszárdon is megrendezésre kerül egy számunkra – csak szekszárdi borászatok indulhatnak – nagy presztízs értékű bírálat, ahol nagyon szigorú és elismert hazai zsűri osztja ki a díjakat. Bármennyire is jó a viszony a helyi borászok között, az nem lehet akadálya annak, hogy – magától értetődően – vágyjanak a másik legyőzésére.

Nem csak szépek a borok, de a palackokon lévő címkék is meglehetősen egyediek és figyelemfelkeltőek.
A gazdag családi fotóalbumból kerültek elő a nagyszülők, dédszülők képei, ezek felhasználásával készültek el ezek a boroscímkéink. Elődeink sokszor a borok elnevezésében is megjelennek, illetve a hátsó címkéken kedves kis családi történeteket olvashatnak róluk a fogyasztók. Mindez egyrészt egyedi megjelenést, könnyebb felismerést jelent azoknak, akik a borainkat keresik, másrészt pedig kifejezik azt a tradíciót, ami az Eszterbauer borászat sajátossága. Címkéink ilyesfajta megjelenítései marketingünk egyik alapját képezik.

Melyik lehet a fontosabb, a marketing, vagy a borok minősége?
Úgy gondolom, nem lehet így különbséget tenni, mindkettő egyformán fontos. Nagyon sok jó bor található a piacon, de az a követelmény, hogy valaki jó bort készítsen, az ma már kevés. A sikerhez mindenképpen szükséges a hatásos marketing, ami kiemeli a termékeinket a többi közül, megteremti azt a pluszt, ami miatt a vásárló a mi borainkat fogja vásárolni. S abban is biztos vagyok, hogy aki minket választ, azt nem fogja csalódás érni.
Tölgyesi Tibor