Vadim Gluzman a nemzetközi zenei élet jelentős koncerttermeinek és zenekarainak ünnepelt sztárja, egy 1690-es Stradivari mesterhegedűn, az úgynevezett “Ex-Leopold Auer”-en játszik a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral november 18-án a Müpában, ahol Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét adja elő.
A hangverseny nyitószáma Schubert legnépszerűbb kompozíciója a Rosamunda-nyitánya. Talán különösnek tűnik, de Schubertnek nincsen Rosamunda-nyitánya, viszont van egy „Varázshárfa” című, melyet nem tudni milyen okból, később átcímezett „Rosamundára”. „A bűvös hárfa” – nyitány azóta Rosamunda-ként is éli életét. A programot Brahms II. szimfóniája zárja, amely a zeneszerző egyik legderűsebb kompozíciójának mondható. Az est karmestere Hamar Zsolt.

Schubert mindenki által szeretett művét he­lyesebb volna Varázshárfa-nyitányként emlegetni, hiszen eredetileg ehhez az 1820-ban keletkezett meseoperához írta Schubert. A varázshárfa nyolc előadás után lekerült a műsorról, és azon nyom­ban elfelejtették. Nyitányát csupán a kiadó kapcsolta össze a Rosamunda-kí­sérőzenével, majdnem harminc évvel Schubert halála után. 

Csajkovszkij 1878 tavaszán komponálta Hegedűversenyét, s barátjának, Auer Li­pótnak dedikálva jelentette meg. Auer a hegedűszólam bizonyos részeit hang­szerszerűtlennek találta és szerette volna átdolgozni, de nem volt rá ideje. Így az 1879 márciusára kitűzött bemu­tató elmaradt, s híre ment, hogy Csaj­kovszkij hegedűversenye játszhatat­lan. Csajkovszkijt bántotta, hogy még barátai is ilyen elutasítóan viszo­nyulnak új művéhez, annak technikai és zenei nehézségeire hivatkozva. Végül egy kiváló orosz hegedűművész, Adolf Brodszkij vállalkozott a kompozíció be­mutatására (Csajkovszkij később neki ajánlotta a darabot): először New York-ban, majd Bécsben. A sikeres előadá­sok után Auer belátta tévedését, és ké­sőbb többször eljátszotta koncerteken a Hegedűversenyt, sőt a mű egyik köz­kézen forgó kiadását is ő rendezte saj­tó alá.

Johannes Brahms 2. szimfóniáját (D-dúr), op. 73, 1877-ben, a Wörthi-tó melletti Pörschachban komponálta. A festői tó és az ihlető szép­ségű karintiai táj bizonyára közrejátszott a mű derűs alapkarakterének megszü­letésében – rögtön a nyitótétel kürt-in­dításával a romantika Schubert óta jellegzetes természethangja szólal meg. Nem hiányzik azonban a szimfóniából a komoly, sőt drámai hangvétel vagy a me­lankólia sem, s a mű igen széles hangu­lati skálát jár be a pasztorális kezdéstől a diadalmas befejezésig.

2018. november 18. (vasárnap) 19:30 Müpa

Kobayashi-bérlet 2.

SCHUBERT: Rosamunda-nyitány
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr hegedűverseny, Op. 35
BRAHMS: II. szimfónia (D-dúr), op. 73
Km.: Vadim Gluzman – hegedű, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt

 

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar következő hangversenye:

2018. december 1. 18:00 óra, Müpa, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme 

Próbatermi vendégség 2.

 

Házigazda: Papp Dániel, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hegedűművésze

 

Program:

G.F. Händel: Vizizene – részletek

J.S.Bach: Kettősverseny oboára és hegedűre

Mozart: D-dúr fuvolanégyes K. 285

Mendelssohn: Oktett

Kálmán Imre: Csárdáskirálynő – egyveleg

Piazzola: Libertango

Km.: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar művészei

 

Hozzászólás

Please enter your comment!
Please enter your name here